Repülés közben vált alakot a DJI legújabb drónja
Magyar idő szerint tegnap éjfélkor került bemutatásra a kínai piacvezető dróngyártó legfrissebb modellje, az Inspire 1. 

A DJI az elmúlt hetek során komoly felvezető kampányt folytatott, az érdeklődők pedig interneten élőben követhették figyelemmel a bemutatót. Némi homokszem került ugyan a gépezetbe, múlt héten megjelent néhány kémfotó az új drónról, ami azért így is tartogatott meglepetéseket.

Látván a konkurencia legújabb modelljeit sokan azt várták, a shenzeni székhelyű cég bedob majd egy könnyű, kompakt kis gépet és Iris-estül, Bebop-ostul letarolja a karácsonyi piacokat, de nem. Az Inspire 1-es egy kifejezetten profi filmeseknek szánt, csúcsminőségű légifelvételek elkészítésére alkalmas kvadkopter, feltuningolva a DJI összes korábbi fejlesztésével, mint az integrált Zenmuse gimbal vagy a márciusban bemutatott Lightbridge.

Kezdjük rögtön a legérdekesebbel: az Inspire 1 repülés közben alakot tud változtatni. Na jó, nem lesz belőle utasszállító, mindössze arról van szó, hogy felszállás után a drón karjai „könyökből” megemelkednek, repülés közben a gimbal függeszkedő pozícióba vált, ezáltal zavartalan, 360 fokos látószöget biztosít a gömbkamerának. Landoláskor a karok a törzs szintje alá süllyednek, így a rotorok tartóelemei egyben a gép lábazatául szolgálnak.

A mozgó tartórudazat forradalmi megoldásnak számít a multirotorok világában, jó kérdés, mennyire lesz életképes. A levegőben hajlongó karok baromi látványosak, de ha az elektronika ne adj’ Isten menet közben bedöglik, akkor igyekeznünk kell kézzel elkapni, hogy a landolást ne a 4K-s kamera bánja. No és persze a szervízelés se lesz olcsó mulatság.

Fontos újítás továbbá, hogy az Inspire 1 nem csupán kültéren, szeles időben képes a stabil pozíciótartásra, hanem fedett helyen és GPS nélkül is. Ez utóbbi mutatványra ultrahangos szenzorok és a talaj felé néző, sztereó-térhatású kamera segítségével képes.

A kvadkopter újfajta „intelligens” akkumlátorokat kapott, a 6 cella állapotát külön-külön ellenőrizhetjük. Kár, hogy mindössze 18 perces üzemidőre elegendő energiát szolgáltatnak.

Ami a további paramétereket illeti, a közel fél méter hosszú és 3 kilogramm összsúlyú jószág 4500 méteres magasságra, illetve -10 és +40 fokos hőmérséklet-tartományra van hitelesítve. A HD minőségű felvételeket a már említett Lightbridge-nek köszönhetően élőben továbbíthatjuk a kontrollerre, a jelet másfél kilométeres távolságból biztonsággal veszi. Apropó kontroller: rendelésre kettőt is kapunk, egyet a drón, egyet a kamera külön irányításához.

A DJI-nál jól érezték, hogy a világsikert arató Phantom és a februárban piacra dobott S1000-es platform között hiányzik egy lépcsőfok, az Inspire 1 ezt a kategóriát illetett lefedni a cég dróncsaládjában. Ez egy ízig-vérig professzionális célokat szolgáló eszköz, mégse kizárólag szűk felhasználói réteget céloz meg. Akik a céltalan öröm-röpködés szintjéről feljebb lépnének és hajlandóak mélyebben a zsebükbe nyúlni, viszont nem kívánnak/tudnak önálló drón-építésbe fogni, azoknak minden bizonnyal tökéletes választás lesz. Az Inspire 1 legnagyobb vonzereje, hogy a felhasználó mindent készen kap, a minőségi munka elvégzésének nem feltétele a technikai szakértelem, mindössze gyakorlott kezekre van szükség. Hivatalos ár még nincs, de 3000 dollár (~750e HUF) körüli összeggel biztosan számolhatunk.

2014 NOV 28 14:49:53/